FinxS

Menu
  • Hem
  • Säljakademien
  • FinxS Säljbedömning
  • Sportakademien
  • FinxS 360° Feedback
  • Extended DISC
    • Extended DISC olika analyser
    • Digital certifiering
    • Företagsanpassade certifieringar
  • Läs vår blogg
  • Om oss
    • Om oss
    • Integritetspolicy
  • Kontakt

Mät säljarens kompetens

Toppsäljare är mycket effektiva i sitt yrke. De är engagerade i försäljning och motiverade att uppnå sina mål. En säljares framgång inom försäljning bestäms ofta av hens naturliga anlag, attityd, kompetensnivå och tankesätt. 

Att veta var man ska börja när det gäller utveckling kan vara överväldigande. FinxS Säljbedömning ger tydlig och konkret information som skapar en plan för framgång.

FinxS Säljbedömning är ett verktyg som ger ett helt nytt perspektiv på utveckling av säljare. Genom att tänka på försäljning i ett bredare perspektiv tar vi hand om flera behov på marknaden samt använder flera kompetenser i våra säljteam.

FinxS Säljbedömning är speciellt utformade för:

  • Försäljningschefer
  • Teamledare
  • Säljcoacher och konsulter
  • Säljteam
  • Säljare som vill förbättra sig

Bedömningen är utformad för att stärka och effektivisera lärande och identifiera styrkor och svagheter i 18 kritiskt viktiga säljkompetenser.

Säljbedömningen mäter 18 säljkompetenser

  • Prospektering
  • Kvalificering
  • Skapa Rapport
  • Processorientering
  • Målorientering
  • Vinna Förtroende
  • Kontrollera säljprocess
  • Hantera Invändningar
  • Effektiva Frågor
  • Aktivt Lyssnande
  • Kritiskt Tänkande
  • Initiativ  Ingen film
  • Presentation
  • Tidsplanering
  • Hantera Misslyckanden
  • Bestämd Konkurrenskraft
  • Begrepp om Pengar
  • Känslomässig Objektivitet

Ingen säljare har höga resultat på alla ovanstående säljkompetenser. Alla typer av försäljning kräver inte heller alla ovanstående kompetenser. Men har organisationen en fullständig bild av vilka kompetenser som krävs just för deras affär och viktigast av allt, har man funderat på om säljteamet har de kompetenser som krävs för att öka försäljningen?

FinxS Säljbedömning mäter:

  • Individens nuvarande säljkompetensnivå
  • Underliggande Tankesätt för försäljning
  • Ursäktindex för försäljning
  • Matchprocent till olika säljroller

Säljhinder

Alla tycker inte om att jobba med försäljning. Dessa personer kan enkelt rikta sin uppmärksamhet mot andra uppgifter istället för att fokusera på kunderna och utveckla sin affärspotential.

Frågeformuläret för FinxS Säljbedömning beräknar ett index för ursäkter genom att ge respondenten möjliga val som leder till att säljrelaterade aktiviteter undviks.

Ju lägre sannolikhetsindex desto mera sannolikt är det att personen ignorerar icke säljrelaterade uppgifter och fokuserar istället på åtgärder som direkt producerar säljresultat.

Lär dig mera om ursäkter och hinder

Säljroller

Som ett stöd i att skapa ett framgångsrikt säljteam ger även säljbedömningen en korrekt procentuell matchning mellan kandidaten och olika försäljningsroller.

Detta ger en tydlig bild av om säljaren är bättre lämpad för en produkt eller tjänst där kunder har latent behov eller uttryckt behov. Med hjälp av säljroller är det enkelt att matcha ihop säljaren med den ideala längden på försäljningscykeln och typen av försäljningsrelation.

Säljroller
Säljroller

Säljarens antaganden

FinxS Säljbedömning mäter även säljarens tankesätt. Tankesätt är en uppsättning antaganden eller metoder som säljaren har. Detta fenomen beskrivs också ibland som ett “paradigm” och det är ofta mera utmanande att motverka dess effekter.

Tankesätt är det sätt säljaren gärna uppnår resultat och närmar sig problem. FinxS Säljbedömning mäter 12 tankesätt:

  • Vinna
  • Jägare
  • Uthållighet
  • Läsa av situationen
  • Logik
  • Hunger
  • Empati
  • Socialt godkännande
  • Ta kontroll
  • Nästa steg
  • Hitta sanningen
  • Påverkan
Rekrytera rätt säljare
Rekryteringsrapporten används under anställningsfasen för att belysa styrkor och kompetenser. Men den undersöker även de säljhinder som är svåra att identifiera i en intervju. Rapporten ger en korrekt och lättläst procentuell matchning mellan kandidaten och den säljroll du eftersöker. Insikter från rapporten hjälper anställande chefer att förstå om respondenten är bättre lämpad som säljare för en produkt eller tjänst där kunder har latent eller uttryckt behov.
Chefsrapport
Chefsrapporten pekar ut en säljares matchning i olika faser av säljprocessen baserat på hens nuvarande kompetensnivå. Rapporten följer en säljcykel för att hjälpa chefen att förstå styrkor, svagheter och utvecklingsbehov hos sina säljare. Varje steg av säljprocessen visar resultaten och visar om kompetenserna är en styrka, liten styrka, medelstor påverkan, liten risk eller en risk. Rapporten visar tydligt var i säljprocessen säljaren bäst kan använda sina styrkor.
Utvecklingsrapport
Utvecklingsrapporten gräver djupare i säljarens kompetenser, tankesätt och förmågor. Rapporterna anger områden där en individ kan behöva utvecklas. Rapportens fördjupar sig i varje kompetens och ger tydliga beskrivningar av styrkor och utvecklingsområden. Praktiska coachningstips och utvecklingsplaner som ges i rapporten ger säljaren en långsiktig utveckling och förbättrar försäljningsresultatet. Rapporten visar även säljarens säljhinder.
Säljteam
Teamrapporten för säljare ger chefer och teamet en överblick av hela teamet på en övergripande nivå. Rapporten ger gemensamma insikter för att fatta bättre beslut, utveckla säljteamet, öka produktiviteten och i slutändan öka försäljningen. När säljarna har fyllt i frågeformuläret finns det flera teambedömningar tillgängliga för försäljningschefer utan extra kostnad och sätter rätt säljare på rätt plats i säljprocessen.
Sälj 18
Sälj 18 är utformad för att hjälpa organisationer att bättre förstå och vidareutveckla säljarens färdigheter som säljare. Den identifierar skillnaderna mellan naturliga beteendestilar och nuvarande kompetensnivåer inom försäljning. Naturligt kan säljaren ha ett beteende som skulle vara användbart inom försäljning, men av någon anledning har inte säljaren utvecklat denna kompetens.
Säljkultur
Man brukar säga att kultur äter struktur till frukost. Att arbeta med kulturen i ett team påverkar hela teamets resultat. Säljkultur definierar hur säljteamet kollektivt tänker och beter sig. Säljkulturen påverkas av både säljledningen och själva teamet. Ledningen försöker få teamet att bete sig som den vill och teamet försöker uppträda på ett vis som känns mest naturligt för majoriteten av individerna.

Samtliga av våra utbildare har en lång erfarenhet av ledarskap, organisationsutveckling och tusentals timmar av teamutveckling, handledning och coaching. Samtliga är internationellt certifierade ICC-coacher på Executive nivå. Våra coacher är även certifierade team-coacher. ICC är ackrediterad genom EMCC på EQA-nivå. Detta innebär att utbildningen är kvalitetssäkrad internationellt och håller en mycket hög nivå.

Våra utbildare är även certifierade användare och trainers för Extended DISC, FinxS Feedback 360° och FinxS bedömningar.

certifierade
boka en kostnadsfri konsultation
Laddar
Facebook
Facebook
fb-share-icon
LinkedIn

Våra senaste artiklar

  • De 5 vanligaste hindren som bromsar försäljningen!
  • Är ditt säljteam redo för tredjedelsregeln?
  • Så inspirerar du effektivt – tre kraftfulla nycklar!
  • Neurovetenskap & försäljning – Så påverkar hjärnan köpbeslut

Missa inga artiklar

Varje vecka skickar vi ett nyhetsbrev som är späckat med tips, verktyg och övningar som du kan använda för din utveckling. Fyll i dina uppgifter nedan.

Laddar

Sök

Copyright © Extended DISC Sverige

  • Hem
  • Säljakademien
  • FinxS Säljbedömning
  • Sportakademien
  • FinxS 360° Feedback
  • Extended DISC
    • Extended DISC olika analyser
    • Digital certifiering
    • Företagsanpassade certifieringar
  • Läs vår blogg
  • Om oss
    • Om oss
    • Integritetspolicy
  • Kontakt